
International Conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION 
Vol. XXIII             No   2             2017 

MASS-MEDIA COMMUNICATION IN ROMANIA 

Ioana-Narcisa CREȚU 

“Lucian Blaga” University of Sibiu, Romania 
ioana.cretu@ulbsibiu.ro 

Abstract: Over 1200 new publications have appeared in Romania since the fall of communism. Some 
of them don’t exist anymore, but there always appear new ones. The Romanian newspaper market 
comprises about 1500 publications most of which appear on a weekly basis and 200 daily newspapers. 
Television is the most familiar source of information. The radio landscape has changed considerably - 
similar to the television - since 1990. Besides the public broadcaster offering several programs, there 
are over 150 private local radio stations and various other channels. Despite the diversity of the 
Romanian press, we cannot yet speak of a completely free press (see the report of the Freedom House 
organization). The limitations of media freedom and freedom of speech are related to media 
ownership, but also with gaps in the national legislation. This study aims to contribute to the 
advancement in the conceptualization of qualitative journalism by proposing to analyze different 
situations of failure in investigative journalism and identifying factors that conduct to limitation of 
media freedom.  

Keywords: freedom of the press, media landscape, Romania, qualitative journalism 

1. Introduction
The limitations of media freedom and 
freedom of speech despite of pluralism of 
the press in former communist countries in 
Southeast of Europe, especially in Romania 
and Moldavia, are related to media 
ownership as in [1], mentioned by Active 
Watch in 2008 as in [2] and 2016 as in [3], 
but also with gaps in the national legislation 
as in [4]. For quality in investigative 
journalism in this countries are still fighting 
the members of the Rise Project by 
encouraging the civil society to send 
documents to the platform RiseLeaks, a 
similar safety system to the popular 
WikiLeaks  as in [5] 
This study aims to contribute to the 
advancement in the conceptualization of 
quality journalism by proposing to analyze 
different situations of failure in investigative 
journalism and identifying factors that 
conduct to limitation of media freedom. The 
choice of the case studies is related to the 

impact of the media ownership (case 1 and 2) 
and quality journalism (case 3) in Romania.

2. National Media Landscape
2.1. Printed press 
Over 1200 new publications have appeared in 
Romania since the fall of communism. Some 
of them don’t exist anymore, but there always 
appear new ones. The Romanian newspaper 
market comprises about 1500 publications 
most of which appear on a weekly basis and 
200 daily newspapers, 14 of them published 
in Bucharest and between 1 and 5 in the 
capitals of Romanian counties. Despite the 
diversity of the Romanian press we cannot 
yet speak of a completely free press: report of 
the Freedom House organization as in [6]. 
The best sold daily papers in Romania are 
still the tabloids: Click – with an average of 
587,000 readers per issue and Libertatea 
with 468,000 (23rd of January 2012-
December 2013), followed by the sport 
paper Gazeta sporturilor (338.000 readers), 

DOI: 10.1515/kbo-2017-0126 
© 2017. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 License. 

270

mailto:ioana.cretu@ulbsibiu.ro


 
Pro Sport (318.000 readers) and the daily 
paper Jurnalul Naţional  (187.000 readers), 
Adevărul (157.000 readers), Evenimentul 
zilei (150.000 readers), the financial paper 
Ziarul financiar (78.000 readers) and 
România liberă with 67.000. All 
newspapers have lost readership except 
ProSport, which won 10.000 new readers. 
The best-sold weekly journals are destined 
for women: Libertatea pentru femei with 
351.000 readers, Click pentru femei with 
368.000 readers and Femeia de azi with 
208.000 readers. 
The best sold monthly publications are: 
Practic în bucătărie with 997.000 readers, 
Libertatea pentru femei – Reţete with 
548.000 readers, Click poftă bună- 482.000 
readers, Click Sănătate – 446.000 readers. 
Regarding the circulation development of 
printed media it should be mentioned that 
their total number remained relatively 
constant until 2008, but now it follows the 
overall trend of decreasing. 
In Romania the printed sector has been 
dealing with big difficulties since the 
beginning of the economic crisis as in [7]. 
In February 2012, three daily papers had to 
be discontinued, Cotidianul, Ziua and 
Gardianul, after their circulation had 
declined dramatically. Evenimentul zilei, 
occupies with almost 45.000 issues the third 
place among the best-read informative daily 
papers in Romania, after Adevărul and 
Jurnalul Naţional as in [8]. The circulation 
had already decreased in 2009 by 3, 7 %, in 
the case of Capital the decrease was by 9, 
1. Romania’s most successful daily journal 
Adevărul is the only one from this segment 
to have raised its circulation in 2009 - by 
14, 1 % to over 120.000 as in [9] 
2.2. Television in Romania 
Television is the most familiar source of 
information, however the range of the 
private stations only covers 50 to 72% of 
the population, while the public service one 
reaches almost 100%. In the cities the 
public television (TVR1 and TVR2) only 
reaches 35% of the market, placing itself 
below the private stations. 

The most important private station is 
ProTV, with a range of 72% of the 
population and a market share of 15,8%. In 
March 2014 the following ranking list was 
compiled: ProTV, Antena 1, Antena 3, 
Kanal D, Prima TV, România TV, National 
TV, B1TV, Acasă, TVR 1. For 2012, the 
following ranking was prepared according 
to income: Pro TV, Antena 1, Acasă, Kanal 
D, Antena 3, Prima TV, TVR1, Realitatea 
TV, National TV, Diva Universal. The 
situation of the public service broadcast 
stations is however better, Radio România 
did not suffer any losses, on the contrary, it 
gained audience, even if the gain was 
modest (2007). 
2.3. Radio landscape 
The radio landscape has changed 
considerably - similar to the television - 
since 1990. Besides the public broadcaster 
offering several programs, there are over 
150 private local radio stations and various 
other channels (sectarian or foreign 
channels). The local radio stations air 
mostly music and short newscasts. 
The most important private stations are: Kiss 
FM, with 2,774 million listeners and a market 
share of 13,2%, Radio România Actualităţi 
with 2,013 million listeners and a market 
share of 13,4%, ProFM, Radio ZU, Europa 
FM, Antena Satelor, Radio 21, MagicFM. In 
Bucharest dominates Radio Zu. 
Out of these: Europa FM and Radio 21 had 
the biggest profit quotas in 2007 amongst 
radio stations. 
2.4. The Internet 
The last studies showed that 5, 9 million 
Romanians use the Internet daily, which 
represents 61, 6% of the population and the 
trend is rising. 
 
2. Freedom of the Press 
The report of the Freedom House 
organization places Romania 84th in the 
top, it belongs to the countries with a 
partially free press. The investigation 
concerns 197 countries from all over the 
world and Romania shares its place with the 
Dominican Republic and Botswana. 

 
 

271



 
The largest owner in the newspaper market 
is the Swiss group Ringier (it issues the 
best-selling tabloid newspaper, a sports 
newspaper and a daily newspaper), it 
included until February 2010 the best-
selling business weekly Capital and other 
popular magazines (with television 
programs, magazines for women and for 
spare time activities). 
The Swiss publishing house, however, has 
separated itself February 2012 from 2 
publications issued in Romania. Ringier 
sold the newspaper Evenimentul Zilei and 
the economic weekly magazine Capital to 
the newly founded company Editura 
Evenimentul şi Capital, whose majority 
shareholder, the media entrepreneur Bobby 
Păunescu, cooperates among others with 
the American media mogul Rupert 
Murdoch. 
The very rich, due to dubious real estate 
and banking businesses notorious Păunescu 
family already controls the Bucharest TV 
channel B1 through the company News 
Television. The station B1 was one of the 
most important propaganda channels of the 
former President Traian Băsescu. Ringier 
Romania explained that they wanted to 
consolidate the online segment while 
focusing on the tabloid Libertatea and on 
the women's magazine Unica. 
Regarding the independence / dependence 
of the press it must be said that "Cotidianul" 
is part of the media empire Realitatea-
Caţavencu owned by the businessman Sorin 
Ovidiu Vântu, also containing further TV 
and radio stations (TV channels: Realitatea 
TV, The Monney Channel, Romantica; radio 
stations: Radio Realitatea FM and Radio 
Guerrilla), a newswire as well as the 
popular political weekly Academia 
Caţavencu. The most successful daily 
newspaper in Romania, Adevărul, belongs 
to the former oil businessman Dinu 
Patriciu, who in 2008 had sold his shares 
for Romania's second-largest oil company 
Rompetrol and then declared that he would 
devote himself to cultural projects. 

Pro TV is part of the media group CME, 
while Antena belongs together with the TV 
channel Euforia Lifestyle to the media 
empire Intact also owned by the Voiculescu 
family. 
Owner of Europa FM is the French 
entrepreneur Legardere (through the Share 
Company Europa Developpement 
International - R SA), regarding other 
private stations owned by different media 
moguls, excepting the already mentioned 
families, Silviu Prigoană is an important 
name, his are the less prominent radio 
stations Etno FM, Sport FM and the TV 
stations Etno TV and Taraf TV. 
These include the 2nd and 3rd most popular 
TV stations Antena and Euforia Lifestyle, 
the most popular Radio station in 
Bucharest, Radio Zu (together with the 
radio station Romantic), the most widely 
read sports newspaper Gazeta Sporturilor 
and others. The founder of this media 
empire is the former collaborator of the 
communist security, Dan Voiculescu, also 
known by his code name "Felix". Although 
the now 67-year-old man describes himself 
as a simple pensioner, because he has 
transferred almost everything on the names 
of his two daughters, he played until 
recently an important role in the politics of 
Romania, as the founder of one of the main 
parties - the Conservative Party (Partidul 
Conservator) and as a member of the 
Senate until 2013. 
 
3. Media Moguls in Crisis 
Dan Voiculescu gets arrested on the 8th of 
August 2014 and is sentenced to 10 years in 
prison for his part in the illegal privatization 
of the Research Institute for Food 
Bucharest. Because of this, the private 
property of the Intact media group 
including the new building of the TV 
station Antena have been confiscated. 
After the arrest of Dan Voiculescu, his 
daughter Camelia Voiculescu, owner of the 
Intact Group has quickly reacted with a 
press release, the same stands for the 
journalists of the Antena 3 station. 

 
 

272



 
The sentencing of Dan Voiculescu and 
other arrested persons was interpreted as an 
abuse of the Romanian government. The 
entire news release was written in an 
extremely pathetic matter from a first-
person perspective (we, the journalists of 
the TV station Antena 3, the strongest and 
most credible media institution in Romania) 
and ends with a real appeal: "Come with us 
and we can (collectively) put an end to the 
abuse!" in the name of „the journalists from 
Antena 3 "(to be read on 
www.stiripesurse.ro). 
The Director-General of the television 
station Antena 3 and one of the most 
famous TV-journalists of this private 
station, Mihai Gâdea, wrote a letter to the 
President of the Senate, expressing himself 
against the arrest of Dan Voiculescu. In this 
he calls for a detailed examination by the 
National Anticorruption Department to 
clarify the "abuse" as well as the main 
reason for the arrest (to what extent the 
research institute had been privatized under 
legal circumstances) and comes out against 
the confiscation of the building in which the 
private broadcaster has its headquarters. 
This letter is signed in the name of "the 
journalists from Antena 3" (see more on 
www.ziare.com). The letter arrives on 18th 
of August in the Senate, 10 days after the 
sentencing of Dan Voiculescu. 
On the 19th of August 2015 Dinu Patriciu, 
the other media mogul of Romania, died in 
a London hospital. Regarding the context 
information of this sudden news a flood of 
extremely questionable relationships arises 
in the media. Dinu Patriciu was a real 
Romanian businessman particularly by 
having purchased the former state oil 
refinery eight years after the fall of 
communism (1998). After 9 years, this oil 
company gains a profit of 8.6 trillion 
dollars and is sold in 2007 to an energy 
company from Kazakhstan, KazMunaGaz. 
Before that, Dinu Patriciu was President 
and CEO of the Rompetrol Group 
company, a multinational oil contractor 
with headquarters in the Netherlands, with 

offices in 13 states, the most important of 
which in Romania, France and in the 
countries of Southeastern Europe. 
Rompetrol was under his leadership one of 
the 25th largest oil companies in the EU. To 
the expansion program of the company 
belonged the Balkan region, especially 
Moldavia, Georgia and Ukraine, as well as 
the purchase of the largest French oil 
product company, Dyneff Group SA of 
France, in 2005. The last acquisition was 
that of the contractor Vector Energy, at the 
same time with the development of a Swiss 
trading line, which transformed Rompetrol 
into a bridge between the raw materials 
from Eastern Europe and energy demand 
from Western Europe. Before that, Patriciu 
was also the president of the Investment 
Committee of the Romania and Moldova 
Direct Fund, LP, a private investment fund 
established under American leadership in 
1998. Among the investors were 
International Finance Corporation and DEG 
of the German government. Patriciu also 
owned the media company Adevărul 
Holding, which also includes today the 
best-selling information daily Adevărul, as 
well as the best-selling tabloid Click, and 
which also published yearly the rank list of 
the richest Romanians Forbs Romania, 
under the license of Forbes Media LLC. 
Patriciu was also one of the main members 
of the National Liberal Party of Romania 
and according to Forbes from 2007 until his 
death he remained the richest person in 
Romania. His fortune was in 2009 the 
397th largest in the world with assets of $ 
2.5 trillion. His fortune grew after the sale 
of Rompetrol thanks to his real estate 
investments, he had more than 40 domestic 
and commercial projects in Romania, 25 
luxury apartments, offices and hotels even 
in the United Arab States 
(www.wikipedia.org). 
Robert Turcescu, one of the most popular 
journalists of the younger generation (born 
1975), with articles published in the quality 
newspapers Dilema and Dilema veche, 
known for his political TV show 100% 

 
 

273



 
(2004 declared the best television talk 
show), winner of 4 journalistic awards 
(2001 - awarded by the Romanian Press 
Club, 2002 - by the National Television 
Commission, 2004 - by the Association of 
Television Professionals and 2005 for his 
contribution to the democratization of 
Romania), shocked  the whole civil society 
by publicly recognizing on the 21st of 
September 2015, first on his blog and 
afterwards in a live broadcast on the TV 
channel B1, where he had been working in 
the last few years, that he had been a 
communist undercover officer and by 
publishing his alleged compensation 
certificates. He then explains in short that 
he will withdraw on the following Monday. 
In the live TV show, the formerly hard and 
objective journalist is no longer 
recognizable, his discourse is heavily 
affected by the religious component. He 
declares himself freed and pleased. The 
opinions of the laity and non-laity are 
divided, but it seems that no one believes in 
the journalists’ confession. The 
approaching election campaign seems again 
to play an important role here: the private 
channel B1 is known for its sympathy 
towards president Băsescu. The latter also 
has a favorite candidate in the presidential 
elections: the former minister of Tourism 
Elena Udrea, which would like to have 
better quotas. The exact connection is not 
(yet) explored thoroughly by any 
newspaper or journalist. No trace of 
investigative journalism here. 
 
4. Political context today 
In December 2016 Romania’s Social 
Democrats easily win parliamentary 
elections. But 2 years after the presidential 
elections and just one month after the 
parliamentary elections, beginning with the 
22th of January 2017 protests took place 
throughout the country against ordinance 
bills that were proposed by the Romanian 
Ministry of Justice regarding the pardoning 
of certain committed crimes, and the 
amendment of the Penal Code of Romania 

(especially regarding the abuse of power). 
Opponents raised accusations that the 
ordinance was intended for 
decriminalisation of government 
corruption, and to help hundreds of current 
and former politicians to escape ongoing 
criminal investigations or prison sentence. 
Immediately after it was announced that the 
ordinance was passed, more than 25,000 
people protested that night. The protests 
swelled to over a half of million people 
throughout the whole country, making the 
protests the largest since the fall of 
communism and also in Romania's history 
as in [10]. 
On 8th February 2017 the Department for 
Judges with the Higher Council of 
Magistracy, CSM, decided to exclude judge 
Camelia Bogdan from magistracy. Camelia 
Bogdan is the judge who, back in 2014, 
sentenced Dan Voiculescu to 10 years in 
prison in the case of the fraudulent 
privatisation of the Food Research Institute 
(ICA) in Bucharest as [11]. 
Robert Turcescu is since the last 
parliamentary elections in december 2016 
deputy in the Romanian Parliament. He was 
elected as member of the People's 
Movement Party (PMP) of the former 
president Traian Băsescu. At that time 
Traian Băsescu was president of the PMP, 
but on the 1st of February 2017 during the 
protests against the ordinance bill, Traian 
Băsescu announced that he resigned from 
the leader position and remain just a simple 
member of the party founded by his 
followers in 2013 as in [12].   
 
5. Conclusions 
The informations, the news are often use 
today as entertainment [13], the specialists 
named it “infotainment” [14]. Besides of 
that in Romania freedom is combined with 
quality in the mass communication, but also 
media policy lures journalists in the 
credibility trap and turns them in time of 
crisis into PR strategists, who sign press 
releases instead of conducting investigative 
journalism. To what extent one can speak 

 
 

274



 
today of a turning point in Romanian 
society and at the same time of an 
advancement regarding the path of free 
media in Romania remains, unfortunately, 
still partly up to debate. The discussed 
cases show, especially in an acute pre-
election campaign, that media too can be 
the victim of well-orchestrated campaign 
propaganda. The last protest shows that 

actually the civil society can still play a 
role. At least a major part of civil society 
has become from a passive spectator of the 
power struggles, without knowing exactly 
with whom or whether it still wants to vote 
an active player. If the mass media can 
reflect impartial reality is still a 
questionable issue. 

 
References 

[1] Centrul pentru Jurnalism Independent (2004). Structurile de proprietate şi influenţa lor 
asupra independenţei şi pluralismului în mass media. România. Republica Moldova aus: 
Media ownership and its impact on media independence and pluralism. Ljubljana: Peace 
Institute, Institute for Contemporany Social and Political Studies. 

[2] Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei (2008). Evaluarea nivelului de 
competenţă în mass media, Bucureşti. 

[3] Martin, R. Ulmanu, A.B. (2016). De ce şi cum se clatină TVR. Mărturii din interiorul 
televiziunii publice. Bucharest. from http://www.activewatch.ro  

[4] Centrul pentru Jurnalism Independent (2016). Libertatea de exprimare în legislaţia 
românească. O colecţie de prevederi legale româneşti şi studii de caz. from 
http://www.cji.ro/libertatea-de-exprimare-in-legislatia-romaneasca-3/  

[5] http://www.riseproject.ro  
[6] http://www.freedomhouse.org 
[7] Allgemeine Deutsche Zeitung (2010),  4328, 13th of February, 2010 
[8] http://www.brat.ro  
[9] http://www.ziare.com 
[10] https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Romanian_protests 
[11] http://www.rri.ro/en_gb/february_8_2017_update-2559762 
[12] https://ro.wikipedia.org/wiki/Partidul_Mișcarea_Populară 
[13] Magazin-Deutschland.De (2009), 6 
[14] Bachmann-Stein, A. (2008). Infotainment und Häppchenjournalismus. Sprach- und 

medienhistorische Überlegungen zum Wandel von Pressetexten. In: H.H. Lüger & H. 
E.H. Lenk (Eds.): Kontrastive Medienlinguistik. Landau: Verlag Empirische Pädagogik. 

 

 
 

275

http://www.activewatch.ro/
http://www.cji.ro/libertatea-de-exprimare-in-legislatia-romaneasca-3/
http://www.riseproject.ro/
http://www.freedomhouse.o/
http://www.brat.ro/
http://www.ziare.co/
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Romanian_protests
http://www.rri.ro/en_gb/february_8_2017_update-2559762

