
192

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015 Riga 
Eastern Partnership Summit 

Onoriu Colăcel

Faculty of Letters and Communication Sciences,
University Ştefan cel Mare of Suceava,

Universităţii 13, 
Suceava 720229, Romania

E-mail: onoriucolacel@litere.usv.ro

Abstract:	 The delegation of the European Union to Moldova takes upon itself 
the task of making the case for the Association Agenda between the 
country and the EU. The European foreign policy in the borderlands 
of the Union is carried out against the background of the war in 
Eastern Ukraine. A war of words is being fought in Moldovan media 
as well. Mostly on Romanian-speaking TV, Pirkka Tapiola, the EU 
ambassador, is among those who lead the way. At a time of renewed 
Western concern about Eastern Europe, the media presence of the 
EU in Moldova reveals anxieties about the future: once again, the 
former Soviet republic seems to be teetering on the brink of Russian 
control. The breakaway region of Trans-Dniester and the prospect 
of default are the two main concerns that the EU mission has to 
address while speaking the language of European politics in a 
country battered by corruption, high inflation, and unemployment. 
The discourse of Pirkka Tapiola, Head of the EU delegation, is an 
exercise in spokesmanship, which seems to underplay the seriousness 
of the situation. According to opinion polls conducted recently, 
the avowedly pro-Russian parties would win the next election. In 
hindsight, it is possible to surmise that the pro-EU parties pulled off a 
political coup by deferring the costs incurred during the mandates of 
the previous government coalitions. Parties whose constituencies are 
declining stayed in power, while better alternatives have developed: 
the new names that can be found on the right wing of the Moldovan 
political spectrum show that their electorate is ready to embrace the 
goal of European accession once again.

Keywords:	EU delegation to Moldova, EU–Moldova, Moldovan media

10.1515/bjes-2016-0009  Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)



193

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

1.	C ampaigning for Europe in the Republic of Moldova

The attempt to foster closer ties between the European Union (EU) and the 
Republic of Moldova (RM) ranks high on the agenda of the Romanian-speaking 
media of the former Soviet republic. Probing into the immediate past of this 
3 million people country demands a close look at the “soft power” (Nye, 
2004, p. x) resources of the EU and of the Russian Federation. The analysis 
of media talk on prospective European accession points to a sharp conflict that 
mostly runs across ethnic and linguistic lines. Local media reports show that 
2015 was the year the republic felt the brunt of social hardship and anger. The 
number of online and TV pieces covering the standoff sparked by the current 
economic woes facing Moldova peaked last year. Russian- and Romanian-
speaking media outlets convey alarming messages about the future: a sense of 
impending disaster is felt nationwide. Tailored to particular audience segments, 
the messages of the delegation of the European Union to Moldova (DEUM) and 
of the Eurasian Customs Union (ECU) provide a glimmer of hope to each side, 
but never to a majority of Moldovan citizens. By looking at how pro-European 
media talk shapes the attitude of the public towards ‘Europe’, I try to delineate 
the highlights of the EU policy in Moldova. I contend that the new names that 
can be found on the right wing of the Moldovan political spectrum benefited 
from the expanding media presence of the EU, which helped break the former 
Russian monopoly over the local media industry.

Judging from the coverage the European Union gets in Moldovan mainstream 
media, the picture of the republic’s association to the EU is quite clear. RM is 
a country battered by corruption, high inflation, and unemployment. On the 
one hand, support for EU seems to be waning (Quinlan, 2015) as the Party of 
Socialists of the Republic of Moldova (PSRM) won the parliamentary elections 
of November 2014. To add to the picture, 1 billion US dollars was stolen from 
Moldovan banks, utility rates went up, and the Head of DEUM, Pirkka Tapiola, 
announced on the 8th of July 2015 that “budget support for RM” was frozen 
“pending the fulfilment of several conditions” (EC, 2015). On the other hand, 
the Eastern Partnership Summit, held in Riga on 21–22 May 2015, showed that 
the prospect of the EU accession looks far less credible now than in the past. 
Currently, the Moldovan success story (EEAS, 2014) seems to be history.

From January 2010, when negotiations on an EU–Moldova Association 
Agreement (EC, 2014) started, democracy, rule of law and human rights are the 
buzzwords of Moldovan politics. Traditionally, the pro-European parties argued 
on behalf of the attempt to follow in the footsteps of Romania. The Association 



194

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

Agenda is on the table and it seems to be the focus of the campaign for Europe. 
To cut a long story short, the agenda tells to Moldovan citizens the story of the 
EU–Moldova Association Agreement in more user-friendly terms. Commonly, 
the Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA) and the Association 
Agreement (that replaced the Partnership and Cooperation Agreement) are under 
scrutiny. Except for the Russian-speaking community (generally committed 
to the Custom Union of Russia, Belarus, and Kazakhstan), the attitude of the 
Romanian-speaking Moldovans towards Europe was one of eagerness to play 
their part. Only a couple of years ago, media support for the EU accession 
seemed quite strong: for example, throughout 2014, privately owned national 
TV stations “showed a marked bias in favour of” the EU (Freedom House, 2015). 
Canal 2, Canal 3, Prime TV, Publika, Euro TV, N 4, and TV 7, all side with parties 
whose main stated aim is EU integration. Even the public broadcaster Moldova 
1 was “more positive toward the pro-EU governing parties” (Freedom House, 
2015). Jurnal Trust Media (JTM) is among the staunchest defenders of European 
association. Particularly JurnalTV, a nationwide commercial TV broadcaster, 
makes a grand statement on the meaning of European citizenship. Informing 
the indigenous public of the EU ethics and defending the Westernization of 
Moldova are topical issues for JurnalTV. However, the values and the message 
of media talk are not confined to the TV set. “Performative features in media 
talk” (Tolson, 2006, p. 24) are copied out in web reporting. News providers 
quote full statements, words, or pictures on air the day before. Most of the 
times, some indication that news portals display the words of specific policy-
makers, media pundits, or journalists is given. The customary comment section 
of news websites is of help in bridging the distance between the public and 
events. Knowledge of events comes together as a narrative that conflates web 
reporting and traditional TV.

In 2015, the pro-EU parties pulled off a political coup by deferring the costs 
incurred during the mandates of previous government coalitions. DEUM seems 
to acknowledge the media environment that helped parties whose constituencies 
are declining to stay in power, while better alternatives have developed: the 
spectacular performance of the party that sprang from the Civic Platform for 
Dignity and Truth1 is compelling evidence that the right wing electorate was 
groomed to expect an alternative to the traditional pro-EU officials.2

1	 Next to the pro-Russian Our Party, the DA Party topped the polls conducted in De-
cember 2015 with 18% (politik.md, 2015).

2	 Irrespectively, the avowedly pro-Russian parties would win the next elections, ac-
cording to opinion polls conducted recently (Timpul.md, 2015).



195

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

2.	T he fresh start in pro-EU Moldovan politics

The media of the post-Soviet state has undergone dramatic change in recent years. 
From communist print press and TV broadcasting to a “media landscape [which] 
is as divided as the country as a whole” (Lublinski et al., 2014, p. 11), both the 
Russian and the Romanian-language press share at least one concern. One time or 
another, they all have run titles such as “the power-broker who owns Moldova” 
(‘Mai pe scurt’3; JurnalTV, 2015c) to bring attention to Vladimir Plahotniuc4. 
The Moldovan oligarch makes the case for a providential hero, supposed to 
fight corruption and the Soviet past. The need for heroes rather than for policy-
makers has always been around, ever since the fall of the Soviet Union. Needless 
to say that for each of the concerned parties, rescue comes from two mutually 
exclusive realms: from Europe’s promise of security and from the foreign policy 
of Russia. Their soft power in RM comes across as a challenging mix of literal 
threats and economic opportunities. Nevertheless, the two of them give structure 
to the Moldovan media talk, being the answers of the political leadership to 
the challenges posed by corruption and all-out war. In media battles, the EU 
supporters have put on the table a major new theme for their electorate: a long 
series of bodged attempts to appoint the country’s premier. On 12 February 2015, 
Iurie Leanca5 failed to get the votes in the parliament and Maia Sandu did not 
even make it in the assembly. Moreover, the scenario was replicated in early 
January 2016. To be exact, after rejecting the bid of the same Vladimir Plahotniuc 
to become the head of government, Nicolae Timofti, the Moldovan President 
embarked on a similar attempt at appointing yet another premier who never stood 
a chance to win support in the parliament, Ion Sturza. A former Prime Minister 
3	 “To put it shortly” (the author’s translation) is a five-minute broadcast on topical 

Moldovan issues hosted by Constantin Cheianu. The famous actor, journalist, and 
writer whose “Keep it brief” is on air from Monday to Thursday on the pro-European 
station JurnalTV is a staunch believer in the EU.

4	 He is a Member of Parliament, the informal leader of the Democratic Party of Moldo-
va (PDM), and a major player on the Moldovan media market. Media-related busi-
ness in Moldova has to do with the Dutch off-shore OTIV Prime Holding B.V., be-
lieved to be linked to Vladimir Plahotniuc. Its subsidiary, OTIV Prime Media B.V. 
owns several advertising agencies, Angel-S SRL Casa Media Plus SRL, Casa Media 
SRL; the off-shore also founded Media Production SRL, Telefe M International SRL, 
and Prime TV SRL. The abovementioned companies operate the four TV stations 
(Publika TV, Prime TV, Canal 3 and Canal 2) and the three radio stations (MuzFM, 
MaestroFM, MegapolisFM) of the General Media Group. The online news portal 
24h.md is associated to the same media holding (Moldovacurata.md, 2015).

5	 A former Foreign Minister and PM of Moldova, who succeeded in bringing the coun-
try closer than ever to the EU; as a result of 12 February 2015, he resigned from 
PLDM; currently, he is chair of the newly founded Popular European Party.



196

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

of Moldova for a few months in 1999, the millionaire businessman made a point 
out of being a staunch supporter of European accession. On 4 January 2016, Ion 
Sturza faced a half-empty assembly hall. The bodged 2015 campaign to appoint 
a pro-European Prime Minister showed that the political deadlock is centred on 
the dispute over the European or the Russian future of Moldova. Knowing full 
well that getting a majority in the Moldovan Assembly is not possible, the Liberal 
Democratic Party of Moldova (PLDM),6 various NGOs and the pro-European 
media pushed on against all odds. For example, Maia Sandu’s name, an ex-World 
Bank economist and former education minister, popped up as a possible candidate 
for Prime Minister in the summer of 2015. The very moment PLDM circulated the 
news to the press, widespread disbelief was rampant (‘Ora expertizei’7; JurnalTV, 
2015b). However, her public standing was high enough to get her into the debate 
and her defeat prompted speculation that everything was a ploy to further boost 
her public image.

Irrespective of media talk on the European membership, support for the EU 
is dwindling (Cichowlas, 2015). Self-professed pro-European politicians have 
led the country on the brink of default. Since 2009, Moldova has pro-European 
parties at the helm of government. At the time, “the polls were won by the 
Communist Party with 44.7% of the vote […] Opposition parties agreed to 
create the Alliance for European Integration that pushed the Communist Party 
into opposition. The Communists were in government since 2001.” (IBP, Inc., 
2014, p. 32) Ever since, the Moldovan Communists (PCRM) have lost ground 
in favour of other pro-Russian parties.8 Three parties, the Democratic Party of 
Moldova (PDM), the Liberal Democratic Party of Moldova, and the Liberal 
Party (PL) have been in three so-called alliances for European integration (AIE). 
Consequently, the pro-EU political elite is held accountable for the 1 billion US 
dollars that has gone missing from Moldovan banks.

Appropriately, the media presence of DEUM addresses specific issues. First of 
all, monitoring banking institutions seems to be the main concern. The delegation 
takes upon itself the task of making the case for heightened supervision of 
6	 Between 2012 and 2015, Maia Sandu was the Minister of Education of Moldova (in 

the Filat, Leanca and Gaburici governments) with the backing of PLDM; Ion Sturza 
is also believed to have been proposed by the same party.

7	 “Expertise Time” (the author’s translation) is one of the main talk show programmes 
aired on JurnalTV. On 23 July 2015, both the host Dumitru Mişin and his guests, 
three leaders of minor political parties Sergiu Mocanu, Mihai Godea, and Valeriu Sa-
harneanu concluded that Maia Sandu was unlikely to succeed in her bid as she would 
face the opposition of PDM and PL, which turned out to be true.

8	 Currently, PSRM and Our Party are the main advocates of the Eurasian Customs 
Union.



197

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

Moldovan banks. Only then, the new government can pursue “economic reform 
[…] seen as essential to making the case for Europe” (Liddle, 2014, p. xxix). 
Fraud and embezzlement are issues that have to do with the daily life of the 
people. With the help of the EU ambassador to Moldova, the concerns of the 
average Moldovan citizen make it into the public debate. Secondly, foreign 
trade and the Ukrainian crisis are more often than not in the background of 
Moldovan media talk. The Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA) 
is supposed to counter the Kremlin’s ban on Moldovan agricultural exports. 
For the people of Moldova, European foreign policy in the borderlands of the 
Union is carried out against the background of the war in Eastern Ukraine. 
Specifically, the threat of the Russian army stationed in the self-proclaimed 
Pridnestrovian Moldavian Republic looms over the daily life of Moldovans. 
In brief, the current circumstances of RM are rooted in the suspicion that it “is 
focused on following Romania’s path into the European Union, [and] Russia 
sought to prevent Pridnestrovian Slavs, both Russian and Ukrainian, from being 
usurped by the Westernization of Moldova” (Hightower II, 2014, p. 57).

The indigenous media culture comes to show that the divide between Russian- 
and Romanian-speaking citizens does not essentially go beyond ethnic 
boundaries. The legacy of the medieval Moldavian principality and the influx 
of “Slavic people” (Solonar & Bruter, 1994) in its Eastern half,9 ever since it 
was incorporated into the Russian Empire (i.e., in 1812), should explain the 
current ethnic makeup of the country.10 They have led to the standoff between 
the EU and the Russian Federation in RM, something that also fuels the war of 
words on TV. The moment media content produced by Moldovans themselves 
takes over from prevalent Russian- or Romanian-made news or entertainment, 
conflicting narratives about the past of the country are in the spotlight. Service 
providers that rebroadcast mostly Russian TV expose the indigenous viewership 
to the propaganda machine of the Kremlin,11 while Romanian-speaking media 
sides with the EU. One way or another, foreign-made TV content is played at 
the expense of local TV industry that struggles to deliver home-grown news and 
entertainment.
9	 The present-day Republic of Moldova, also known as Bessarabia.
10	 According to the 2014 census (http://www.statistica.md/map.php?l=ro&idc=205), 

the ethnic makeup is 56.8% (1,655,326) Moldovan, 23.2% (675,299) Romanian, 
7.6% Ukrainian (221,992) and 5.46% Russian (159,065).

11	 General Media Group “re-broadcasts Russian TV on Channel One” (Socor, 2015) 
and Russian entertainment is what keeps the bilingual Moldovan viewers in front of 
the TV set. As a result, they are encouraged to watch Russian-language television 
(news programmes, American films dubbed in Russian, etc.). On the contrary, the 
policy of JTM is to have Moldovans speak for themselves, while Romanian news or 
entertainment is not aired on JurnalTV.



198

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

Considering the discourse of policy-makers, clamping down on corruption is 
something both Russian and Romanian-speaking media asks for. So far, the 
attempt to come up with a credible response to popular demand for political 
accountability has delivered nothing but frustration. Looking from the outside, 
this is an opportunity to bridge the ethnic gap between the people of Moldova. 
As a result, the public found that some of the new names at the centre stage 
of politics might deliver on their promises.12 Although Maia Sandu “has a 
reputation of being a radical reformist” (Gillet, 2015), her public approval ratings 
seem to have reached all-time highs at the time13 when everybody asked for the 
appointment of a European chief public prosecutor in Moldova. Romanian- and 
English-speaking media covered small protests in favour of Maia Sandu: “Either 
give us Maia Sandu as Prime Minister or go away!” (EurAsia Daily, 2015). In 
early September 2015, social unrest reached a peak and tens of thousands took 
to the streets (Brett, Knott & Popșoi, 2015) to demand the very same things 
JurnalTV had asked for throughout 2014. Mentioned all of a sudden and harshly 
brushed aside by the leaders of PDM, PLDM, and PL, Maia Sandu’s public 
profile was bolstered by what Romanian-speaking media argued was an unfair 
rejection (‘Ora de Ras’14; JurnalTV, 2015d). Irrespectively, everything happened 
all over again: in January 2016, Ion Struza filled the shoes of Maia Sandu. 
Although doomed to failure, these moves seem to have kept the country on the 
European path. Denying Maia Sandu and Ion Sturza the job might have served 
to enhance the waning appeal of European integration in Moldova.

Between freezing financial assistance programs (on 8 July 2015) and congratulating 
the newly appointed Prime Minister Valeriu Streleţ (on 31 July 2015), Brussels 
helped bring together once more the three pro-European parties (PDM, PLDM, 
and PL) of the Alliance for European Integration. Paradoxically, the masterstroke 
of 2015 is that the failure to appoint the pro-European PM might turn out to be a 
boost to the country’s movement away from the Soviet past.
12	 Party leaders who openly acknowledged their pro-ECU stance (Igor Dodon or Re-

nato Usatii) cashed in on the same frustration of the public with allegedly corrupt 
pro-EU officials.

13	 On social media (Facebook, 27 July 2015), Maia Sandu posted her thanks to all those 
who have put their trust in her. She also explicitly mentioned the need for a common 
vision on democracy, shared by various government bodies, so that the head of gov-
ernment could work for the greater good of Moldovan society. On 28 July 2015, her 
statement was, for instance, quoted in Jurnal.md, the news portal of JTM (Jurnal.md, 
2015a).

14	 “The Hour of Reckoning” (the author’s translation) is the flagship Sunday evening 
show of JurnalTV. The brand of “infotainment” pioneered by the two hosts, Anatol 
Durbală and Constantin Cheianu in the Romanian-speaking media of Moldova, is 
socially engaged and sets the policy of the TV station.



199

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

3.	T he EU Ambassador’s message to Moldovans

Spoken discourse on TV is broadly used by digital media outlets, which seem to 
report almost exclusively on yesterday’s statements made on camera by talk show 
guests. In present-day Moldova, there are a number of rhetorical commonplaces 
recorded in the language of TV and web news. Elected officials, political pundits, 
or journalists are trying to relate current events with the politics of one political 
bloc or another. It is worth mentioning some of the most conspicuous: the war 
close to Moldovan Eastern borders, breakaway regions that either have claimed 
independence from Chişinău or threaten to do so, looming bankruptcy. In the 
summer of 2015, they all painted a bleak picture of the future. The appointment of 
the Streleţ government on the 27th of July 2015, the promise of an IMF financial 
package and resumed European budget support appeared to save the country 
from financial meltdown. However, nothing actually happened in the short-lived 
government headed by Valeriu Streleţ who stayed in office for only three months. 
All the more reason why the debate over the future of the country rages in media. 
Whenever Russian or European diplomats address a few words to Moldovans, 
their performance is over-scrutinized in search of clues, messages, etc. It goes 
without saying that DEUM is clearly on-message with Brussels’ “Eastern 
Partnership” programme. Although the Riga summit reaffirmed the commitment 
of EU to Eastern partners, nonetheless, among pro-European commentators in 
Moldova there is a distinct sense of failure (TV7, 2015).

On 17 July 2015, the ambassador Pirkka Tapiola was the guest of the TV talk show 
‘Ora expertizei’ aired on JurnalTV (2015a). Unambiguously, he underplayed the 
seriousness of the situation in Moldova. Again and again, the audience was told 
that the political leadership can always turn around a small country on the brink 
of ruin. The EU tries to get across a positive message: current developments in 
RM need to be judged mostly by practical standards. The moral expectations of 
the Moldovan public are recognised, yet the ambassador urges dialogue between 
the people and their elected representatives, no matter how disappointed 
citizens and European officials have become with the AIE and what happened 
after the Streleţ government was deposed. The host, Dumitru Mişin, looked 
for answers on the consequences of the November 2014 elections, when pro-
European parties secured victory by a narrow margin once more. He started by 
informing the audience that JurnalTV decided to resume the media campaign 
of 2014 ‘Europa, te aştept’ (JurnalTV, 2014).15 Dumitru Mişin pointed out that 
15	 “Europe, I am waiting for you” (the author’s translation). Throughout the year of 

parliamentary elections, JTM promoted success stories that have to do with EU in-
vestment and campaigned for the European accession of Moldova.



200

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

despite such campaigns, support for the EU is falling due to the rocky start 
of 2015. Both the Moldovan host and the Finnish diplomat tried to dispel the 
myth that the EU might sanction aid to Moldova exclusively in response to 
Russia’s obvious interest in RM. In addition, the ambassador had to dismiss 
rumours that Brussels is not looking seriously at the AIE’s record over the years. 
The assumption of unconditional European support to PLDM, PDM, or PL 
was proven wrong. The issue had to be addressed considering that “the mega-
network SPUTNIK Moldova of Kremlin (EURO TV, Alt TV, UniversFM, Ria 
Novosti, etc.)” (Jurnal.md, 2015c) dutifully reported on the waning appeal of the 
EU among Moldovans. According to the “Moldovan pollster CBS-AXA” (SN, 
26 May 2015), there is a tendency to equate EU with AIE. In the words of Pirkka 
Tapiola, the media presence of DEUM is meant to prove the opposite: the EU 
does not condone the questionable decision-making that has led to the current 
circumstances. Consequently, the way Moldovan politicians mismanaged the 
opportunity of the last election is under scrutiny. Repeatedly, the host attempts 
to set apart pro-European citizens from the political establishment who took 
charge of the country following the ousting from power of PCRM back in 2009. 
Mişin calls names and points fingers while the EU ambassador is ready only to 
acknowledge disappointment. He is keen to emphasize, however, that the need 
to work with the elected officials of the country has become critical. Although 
Pirkka Tapiola does not go along with the outspoken comments of the JurnalTV 
journalist, his presence helps prove that both ‘Ora Expertizei’ and JurnalTV 
are prominent examples of Moldovan civic involvement. Conspicuously, 
the TV station and the Civic Platform for Dignity and Truth16 (DA)—a non-
governmental organization that successfully organized massive street protests 
throughout 2015—stand in contrast to the parties of AIE. Even though they all 
seem advocate the European values of good governance, political accountability, 
etc. there is a huge rift between them.

16	 JTM does not only cover mass street protest against PLDM, PDM and PL at great 
length, it seems that prominent members of the non-governmental organization Dem-
nitate Şi Adevăr (Dignity and Truth, also known as The Civic Platform for Dignity 
and Truth), which takes responsibility for the protest marches and sit-ins of 2015, are 
given moral support by the TV station. What is more, leading JurnalTV entertainers 
and journalists (Anatol Durbală, Constantin Cheianu, etc.) openly call for bringing 
to justice the leaders of PLDM and PDM. On TV, they demand the resignation of 
magistrates, and plead with their audience to express sympathy with the political 
cause of DA by attending future street protests. It feels safe to say that JurnalTV’s 
news programmes, talk shows, and infotainment unabashedly promote civil unrest. 
Surprisingly or not, a number of TV station employees joined the people who want to 
have in jail Vladimir Plahotniuc for the theft of the 1 billion US dollars.



201

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

I find that Pirkka Tapiola acknowledges Maia Sandu, DA, JTM and their 
struggle to lay bare corruption in a number of public bodies. This is a highly 
contentious matter, tentatively addressed by DEUM, although corruption itself 
never goes unmentioned. Take for example, Maia Sandu’s forthright comments 
on the judiciary, which “hinders the reform of education” (IPN, 2014). Fraud, 
bribery, and embezzlement are openly mentioned in relation with particular 
members of the government or informal leaders of the AIE. What brings together 
the various strands of opposition to the alliance is the appropriation of the 
customary discourse European officials use when it comes to lack of integrity 
in the discharge of public duties. As a result, the leaders of the AIE parties must 
feel that they17 are personally threatened by the charges brought to them by DA 
and JTM. ‘Ora Expertizei’ plays its part in the effort to expose them. The talk 
show is known for delivering one of the most critical reports of public spending, 
dodgy government practices, and of the involvement political decision-makers 
must have had in the “great Moldovan bank robbery” (Whewell, 2015). 
Although the Head of DEUM does not take sides, his presence on JurnalTV is 
a means to bolster the public perception that there is opposition to AIE 3 (the 
2015 agreement between PLDM, PDM and PL is the third one they have signed 
so far). Ultimately, the talk show proves that there is a part of Moldovan society 
that, in due time, will replace the current political leadership whose record on 
corruption is decidedly questionable. The ambassador makes clear that Europe 
was forced into a situation where it had to associate with the AIE.

4.	C onclusions

The post-Soviet culture of Moldovan media talk features two separate but 
overlapping trends best described as the pro-EU stance versus the Pridnestrovian 
option for the ECU. The main pitfalls and opportunities Moldovan viewers need 
to consider when exposed to TV talk and web reporting on RM are steeped in 
the tradition of the East-West clash. As a result, the Moldovan media talk fails to 
represent the Moldovan society as a multicultural one. The prospect of accession 
to either the EU or the ECU only serves to reinforce the message of impending 
doom now in the mainstream of Moldovan life.
17	 Alongside Vladimir Plahotniuc, Marian Lupu (the chairman of PDM), Vlad Filat (the 

leader of PLDM, now in jail) or Mihai Ghimpu (the chair of PL) are called names like 
“oligarch” (Jurnal.md, 2015b). Likewise, popular protest targets Vladimir Plahotniuc 
and Vladimir Filat, while the highest ranks of political elite (for instance, the former 
Prime Minister Chiril Gaburici) are deemed accessories to economic crimes perpe-
trated against Moldovan citizens.



202

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

As a result, the post-Riga public discourse is riddled with anecdotal evidence 
of who is to blame for the current state of affairs. The media champions of 
the EU, Maia Sandu, Ion Sturza or Andrei Năstase18, are no exception. Pirkka 
Tapiola voices judgments concerning the commitment of RM to reform, while 
the establishment in charge of implementing change goes unmentioned. Maia 
Sandu points the finger at dubious political dealings. Against the polls, Andrei 
Năstase calls for early elections; Ion Sturza’s feisty defence of Moldova’s 
European commitments rounds up the picture.

The pitfalls and opportunities of binary thinking are plain to see in the Moldovan 
media landscape. On the one side, there are Sputnik Moldova and various other 
Russian TV stations readily available to all Moldovans.19 For example, on 
8 December 2015, the Media Coordinating Council of Moldova granted the 
broadcasting licence to a new commercial TV station, NTV Moldova (Terra.
md, 2015). In fact, the regulating body allowed the news programmes of NTV, 
the commercial TV station owned by Gazprom-Media,20 to make their way 
in the mainstream media. In stark contrast, the pro-European media is mostly 
confined to Romanian-speaking TV and radio, alongside print and online 
newspapers. The Romanian language seems to be the most important vehicle 
of the EU in Moldova. As a matter of principle, it seems that mostly journalists 
working in Romanian-speaking media consistently advocate a pro-European 
stance. The EU’s media presence in Moldova is associated with news providers 
whose language of choice seems to be Romanian, although Russian and, lately, 
English are common in Moldovan news reporting. However, most online outlets 
deliver content in a multilingual environment, irrespective of their political 
commitments.

The Russian-speaking media is less concerned with the power struggle amongst 
the supporters of ECU. Instead, they persuade by example and focus on the pro-
European camp. The soft power of the Kremlin owes much of its success to the 
consistent message of Russian media talk. Meanwhile, although the number and 
the influence of Romanian-speaking media increased steadily, the pro-European 
side is bitterly divided over the political elite of the country. Somewhat alone, 
Jurnal Media Trust (JMT) backs up Maia Sandu, Andrei Năstase or Ion Sturza. 
Although Maia Sandu just announced her own party (Zdg.md, 2015), the 
new DA party is said to bring together some, if not most of the EU’s media 
18	 The leader of the newly set-up Dignity and Truth Party (DA Party).
19	 Moldovan media has a long tradition of re-broadcasting Russian news, entertain-

ment, etc.; most, if not all, Russian-speaking media outlets (commercial TV, radio, 
print press) carry Russian-made content.

20	 TV7, a commercial TV station used to re-broadcast NTV programmes in the past.



203

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

champions in RM. Openly at odds with the message of Russian-speaking media 
talk (as well as with Vladimir Plahotniuc’s General Media Group that covers 
both the Romanian- and Russian-speaking markets), the target of Jurnal Media 
Group is the owner of General Media Group and his self-declared pro-European 
Democratic Party of Moldova. The vibrant media scene of Moldova benefitted 
hugely from the presence of Romanian-speaking TV stations; likewise, the 
support they received from DEUM meant that the Russian soft power finally 
faced a worthy opponent in RM. One way or another, the former Russian 
monopoly over the local media industry is not what it used to be anymore. 
News content on the web adds to the message of traditional TV and print media, 
building audience awareness among a young and relatively well-off Moldovan 
public. The expanding media presence of the EU is part of the reason why the 
current language of Moldovan media talk is not exclusively Russian, but also 
Romanian and, sometimes, English.21

Dr. Onoriu Colăcel is lecturer of British Studies and English Literature at the Faculty of 
Letters and Communication Sciences of Stefan cel Mare University, Romania. His work 
focuses on contemporary English literature and patterns of self-identification in literature 
and popular culture.

References

Brett, D.; Knott, E. & Popşoi, M. (2015), “The ‘billion dollar protests’ in Moldova 
are threatening the survival of the country’s political elite,” EUROPP blog, 21 
September. Retrieved from http://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2015/09/21/the-
billion-dollar-protests-in-moldova-are-threatening-the-survival-of-the-countrys-
political-elite/#Author [accessed 21 Sep 2015]

Cichowlas, O. (2015), ‘Moldova is hanging by a thread,’ Politico, 5 May. Retrieved 
from http://www.politico.eu/article/moldova-is-hanging-by-a-thread/ [accessed 7 
Aug 2015]

EC (2014), The EU-Moldova Association Agreement, Official Journal of the European 
Union, L 260, vol. 57, 30.8.2014. Retrieved from http://eeas.europa.eu/moldova/ 
[accessed 31 Mar 2015]

—— (2015), Delegation of the EU to Moldova: EU Budget Support for the Republic of 
Moldova – pending the fulfilment of several conditions, 8.07.2015. Retrieved form 
http://eeas.europa.eu/delegations/moldova/index_en.htm [accessed 6 Aug 2015]

21	 More often than not, English is also widely used by Moldovan online news outlets.



204

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

EEAS (2014), EU Relations with Eastern Partnership, retrieved from http://eeas.europa.
eu/eastern/about/index_en.htm, [accessed 06.08.2015].

EurAsia Daily (2015), ‘New Cabinet to be elected in Moldova. People are protesting,’ 
29 July. Retrieved from http://en.eadaily.com/news/2015/07/29/-new-cabinet-to-
be-elected-in-Moldova-people-are-protesting, [accessed 9 Aug 2015]

IBP, Inc. (2014), Moldova: Constitution and Citizenship Laws Handbook, Vol. 1: 
Strategic Information and Developments, Washington: International Business 
Publications.

IPN (2014), “Maia Sandu: Judiciary hinders reform of education”, 24 December. 
Retrieved from http://www.ipn.md/en/societate/66662 [accessed 10 Aug 2015]

Freedom House (2015), Moldova: Freedom of the Press 2015. Retrieved from https://
freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/moldova# [accessed 5 Aug 2015]

Gillet, K. (2015), ‘With new PM in place, Moldova looks to recover from rocky start 
to 2015?’ bne IntelliNews, 7 August. Tetrieved from http://www.bne.eu/content/
story/new-pm-place-moldova-looks-recover-rocky-start-2015 [accessed 8 Aug 
2015]

Hightower II, R., L. (2014), ‘The Declarations of Independence. The Pridnestrovian 
Moldavian Republic,’ in V. Franke, K. Guttieri & M.A. Civic (eds.) Understanding 
Complex Military Operations: A Case Study Approach, Abingdon & New York: 
Routledge, pp. 46–67.

JurnalTV (2014), ‘Europa, te aştept’, 19 June. Retrieved from http://www.jurnaltv.md/
ro/news/2014/6/19/Europa-te-astept-promo [accessed 13 Apr 2015]

—— (2015a), ‘Ora expertizei,’ 17 June. Retrieved from http://www.jurnaltv.md/ro/
news/2015/7/23/o-noua-veche-alian-a-de-guvernare-10143443/#1; http://www.
jurnaltv.md/ro/news/2015/7/17/europa-te-a-tept-10141921/#2 [accessed 20 Aug 
2015]

—— (2015b), ‘Ora expertizei,’ 23 June. Retrieved from http://www.jurnaltv.md/ro/
news/2015/7/17/europa-te-a-tept-10141921/#2 [accessed 1 Aug 2015]

—— (2015c), ‘Mai pe scurt,’ 27 July. Retrieved from http://www.jurnaltv.md/ro/
news/2015/7/27/clanul-papu-arului-vs-protestul-popular-10144563/#1 [accessed 
29 Jul 2015]

—— (2015d), ‘Ora de ras’ (2015), JurnalTV, 2 August. Retrieved from www.jurnaltv.
md/ro/news/2015/8/2/ora-de-ras-2-august-10145935 [accessed 8 Aug 2015]

Jurnal.md (2015a), ‘Maia Sandu: PL and PD categorically refused to discuss with me,’ 
28 July. Retrieved from http://www.jurnal.md/en/politic/2015/7/28/maia-sandu-
pl-and-pd-categorically-refused-to-discuss-with-me/ [accessed 6 Aug 2015]

—— (2015b), ‘Sturza: A collective Plahotniuc is the only powerhouse in the RM,’ 
27  January. Retrieved from http://jurnal.md/en/politic/2015/1/27/sturza-a-
collective-plahotniuc-is-the-only-powerhouse-in-the-rm/ [accessed 10 Aug 2015]

—— (2015c), ‘The billion of the Russian propaganda,’ 14 August. Retrieved from 



205

Moldovan Media Talk in the Aftermath of the 2015  
Riga Eastern Partnership Summit 

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

http://www.jurnal.md/en/politic/2015/8/14/the-billion-of-the-russian-propaganda/ 
[accessed 17 Aug 2015]

Liddle, R. (2014), The Europe Dilemma. Britain and the Drama of EU Integration, 
London and New York: I B Tauris.

Lublinski, J.; Albrecht, E.; Berner, P.; Schneider, L.; Wakili, M. & Wilson, J. 
(2014), ‘From the field: windows of opportunity – the transformation of state 
media to public service media in Kyrgyzstan, Mongolia, Moldova and Serbia,’ 
Global Media Journal: German Edition, vol. 4, no. 2 (Autumn/Winter), pp. 1–30. 
URN:nbn:de:gbv:547-201400801

Moldovacurata.md (2015), ‘Ziarul Național: imperiul lui Plahotniuc.’ Retrieved from 
http://www.moldovacurata.md/interese-avere-la-vedere/avere-la-vedere/ziarul-
national-imperiul-lui-plahotniuc [accessed 25 Dec 2015]

Nye, J. S. (2004), ‘Preface,’ in J. S. Nye (ed.) Soft Power: The Means to Success in 
World Politics, New York: Public Affairs, pp. ix–xiv.

politik.md (2015), ‘BOP: Şapte partide ar accede în Parlamentul viitor.’ Retrieved from 
http://politik.md/articles/sondaje/bop-sapte-partide-ar-accede-in-parlamentul-
viitor/35256/ [accessed 25 Dec 2015]

Quinlan, P. D. (2015), ‘Moldova and the crisis in Ukraine,’ Paper presented at The 2015 
International Conference Linking Past, Present, and Future: The 25th Anniversary 
of Regime Change in Romania and Moldova (1989/1991), Bucharest, Romania, 
17–19 June 2015.

Socor, V. (2015), “Moldova’s New Government: Daunting Challenges Ahead,” Eurasia 
Daily Monitor, vol. 12, no. 42, 6 March. Retrieved from http://www.jamestown.
org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=43628&no_cache=1#.Vp-juI9OKP8 
[accessed 30 Mar 2015]

Solonar, V. & Bruter, V. (1994), ‘Russians in Moldova,’ in V. Shlapentokh, M. Sendich 
& E. Payin (eds.) The New Russian Diaspora: Russian Minorities in the Former 
Soviet Republics, New York: M. E. Sharpe, pp. 72–90.

SPUTNIK News (2015), ‘Pro-European Parties Lose Support in Moldova,’ 26 May. 
Retrieved from http://sputniknews.com/politics/20150526/1022580686.html 
[accessed 10 Aug 2015]

Terra.md (2015), ‘CCA a acordat licență de emisie postului ntv, care ar aparține unui 
deputat PSRM.’ Retrieved from http://www.terra.md/ro/news/moldova/cca-a-
acordat-licenta-de-emisie-postului-ntv-care-/default.aspx [accessed 20 Dec 2015]

Timpul.md (2015), ‘(SONDAJ) Moldovenii au încredere în Partidul Nostru, Platforma 
DA, PSRM, PPEM. Maia Sandu și Leancă, aleși pentru funcția de premier.’ 
Retrieved from http://www.timpul.md/articol/%28sondaj%29-moldovenii-au-
incredere-in-partidul-nostru-platforma-da-psrm-ppem--maia-sandu-i-leanca-alei-
pentru-funcia-de-premier-84193.html [accessed 25 Dec 2015]



206

Onoriu Colăcel

Baltic Journal of European Studies
Tallinn University of Technology (ISSN 2228-0588), Vol. 6, No. 1 (20)

Tolson, A. (2006), Media Talk: Spoken Discourse on TV and Radio, Edinburgh: 
Edinburgh University Press. 

TV7 (2015), ‘Interpol,’ 16 July. Retrieved from http://tv7.md/ro/interpol/16-07-2015- 
interpol-cu-igor-bo-an [accessed 11 Aug 2015]

Whewell, T. (2015), ‘The great Moldovan bank robbery,’ BBC News, 18 June. Retrieved 
from http://www.bbc.com/news/magazine-33166383 [accessed 10 Aug 2015]

Zdg.md (2015), ‘Exclusiv: Cum se va numi partidul condus de Maia Sandu.’ Retrieved 
from http://www.zdg.md/stiri/exclusiv-cum-se-va-numi-partidul-condus-de-maia-
sandu [accessed 7 Jan 2016]


